El Capitolio Nacional (Kapitol) w Hawanie jest obok La Giraldilla, najważniejszym 7665247-vista-del-edificio-en-cuba-en-noviembre-de-2009-del-capitolio-de-la-habanasymbolem tego miasta, popularnością porównywalny do Zamku del Morro, Katedry  w Hawanie czy architektonicznego układu Malecon. Ten wzorowany   na    Kapitolu   w Waszyngtonie  i paryskim Panteonie budynek, w opinii wielu ekspertów uchodzi, jako jeden z sześciu najważniejszych pałaców na świecie. Także kopuła Kapitolu, jest piątą najważniejszą kopułą w stylu renesansowym na świecie, jej proporcje i sylwetka, przypomina Bazylikę Świętego Piotra w Rzymie. El Capitolio, zajmuje także ważne miejsce w historii Kuby, w tym miejscu, Zgromadzenie Ustawodawcze uchwaliło słynną Konstytucję z 1940 roku.

                                                                                                                                                            Miejsce zajęte przez El Capitolio było pierwotnie terenem bagiennym, które później wykorzystano do budowy mieszkań dla niewolników, a jeszcze później na pierwszy w kraju ogród botaniczny. W 1839 roku, po tym, jak rośliny zostały przeniesione w inne miejsce, została tutaj zbudowana stacja kolejowa Villanueva (Estación de Ferrocarriles de Villanueva). Stacja została otwarta w 1839 roku i była używana aż do pierwszej dekady XX wieku, kiedy to został zbudowany nowoczesny dworzec, dalej na wschód od miasta. Nim zbudowano obecny Kapitol przygotowywano wiele projektów na wykorzystanie tego miejsca. Pierwszy,  zaproponowany  w  1912  roku,  był  projektem  Pałacu

22

                                                   800px-Panthéon-Paris                                Capitol_Building_Full_View

Zdjęcia: największe Kapitol w Hawanie, po  lewej: paryski  Parteon, po prawej  Kapitol  w Waszyngtonie 

 Prezydenckiego, ale pomysł został później zmodyfikowany w celu budowy budynku, także dla kubańskiego parlamentu. Uzyskano nawet środki na jego sfinansowanie  i prace rozpoczęto w grudniu 1917 roku, wkrótce jednak zostały one wstrzymane, w związku z wybuchem I wojny światowej i nigdy nie zostały wznowione. Szkielet budynku, przy którym prace zostały zawieszone, został zniszczony w wybuchu, w 1918 roku. Gdy prezydentem został Gerardo Machado  (zdjęcie poniżej), zlecił opracowanie nowego Gmachadoprojektu budynku, architektom: Raúlowi Otero i Eugenio Raynieri. Poprzedni, częściowo postawiony obiekt rozebrano i rozpoczęto prace nad nowym budynkiem w dniu 1 kwietnia 1926 roku. Zlecenie otrzymała amerykańska firma: Purdy i Henderson, która wcześniej zbudowała w Hawanie trzy znamienite budynki (Centrum Galicyjskie, Pałac Asturii i Bank Biskupa). Na placu o powierzchni  388 700 metrów kwadratowych pracowało 8000 robotników, w 8-godzinnych zmianach, 24 godziny na dobę, dzięki temu budynek został ukończony  w ciągu zaledwie 3 lat i 50 dni. Budynek ten otrzymał nazwę po referendum, w którym największą ilość głosów otrzymało: El Capitolio, które pokonało: El Palacio del Congreso. Kapitol został otwarty w dniu 20 maja 1929 roku, w dniu święta niepodległości Kuby. Parlamentarzyści nie wprowadzili się jednak do budynku, aż do lutego 1931 roku, ponieważ w tym czasie wciąż trwały prace nad dekoracjami wnętrz. Budynek został wykończony marmurem w całości, a całkowity koszt budowy i dekoracji szacuje się na 17 milionów pesos (17 mln dolarów amerykańskich).

Havana_Capitolio_under_constructionBudynek służył jako siedziba władz ustawodawczych, aż do końca 1950 roku, gdzie znalazły miejsce zarówno  Izba  Reprezentantów,  Senat  i  Urząd  Prezydenta.  W  1960  roku  Kapitol  stał  się siedzibą Ministerstwa Nauki, Technologii i Środowiska. Parter jest otwarty dla2383342269_9e8011d6c9_z zwiedzających, a wiele pokoi jest wykorzystywanych do organizacji konferencji i spotkań.
Patrząc na Kapitol zwracamy uwagę na schody z 55 stopniami prowadzące do głównego wejścia Kapitolu, po którego obu stronach, znajdują się rzeźby autorstwa włoskiego rzeźbiarza, Angelo Zanelliego (ur. 1879r. – zm. 1942r., autora m.in.: pomnika  Dea  Roma  oraz  pomnika  Wiktora  Emanuela II w Rzymie), znane jako La Escalinata. Rzeźby mają po 6,5 m (21 stóp) wysokości, każda. Po lewej stronie znajduje rzeźba mężczyzny: symbol Pracy (El Trabajo) zdjęcie obok, po prawej stronie wejścia, rzeźba kobiety: symbol opiekuńczej Cnoty (La Virtud) zdjęcie poniżej. Zostały one także w odlewni Laganas, w Neapolu (Włochy). Stopnie doprowadzają do centralnego portyku, który ma 36 m (118 stóp) szerokości i ponad 16 m (52 ½ stóp) wysokości. Portyk ma 12 granitowych kolumn w60656913 stylu rzymskim, które są rozmieszczone w dwóch rzędach, a każda ma ponad 14 m (46 stóp) wysokości. Za portykiem, znajdują się trzy duże brązowe drzwi z płaskorzeźbami autorstwa Zanelliego, umożliwiające dostęp do holu głównego. Drzwi mają
7,70 m wysokości i 2,35 szerokości. Płaskorzeźby nad głównymi drzwiami są również warte obejrzenia i przedstawiają ważne sceny z życia przedrewolucyjnej Kuby. Wielkie schody, portyk centralny i boczne schody są zbudowane z granitu.
W wnętrzu głównej sali pod kopułą dominuje olbrzymi posąg Republiki (La Estatua de la República). Posąg wykonany także przez Angelo Zanelliego. Posąg Republiki został odlany w brązie w trzech częściach, w odlewni Laganas w Neapolu
i zmontowany wewnątrz budynku, po jego przybyciu na Kubę.

42 Cuba - Havana Centro - Capitolio - La Estatua de la Republica, Statue of the RepublicRzeźba jest pokryta 22 (92%) karatowym złotem i waży 49 ton. Ma 15 m (49 ¼ stóp) wysokości,398px-Jupiter_Capitolio był to drugi w tamtym czasie najwyższy pomnik pod przykryciem na świecie, tylko pomnik Wielkiego Buddy Rushany (w sanskrycie Wajroczany) o wysokości 16,2 m w Nara (Japonia) był wyższy, później także pomnik Abrahama Lincolna w Lincoln Memorial, wyprzedził wielkością pomnik Republiki. Statua stoi na cokole o wysokości 2,5 m (8¼ stóp) wykonanego z onyksu, zwiększając łączną wysokość do 17,54 m (55 ¼ stóp). Inspiracją dla pomnika była Atena, grecka bogini mądrości. Kubańska modelka Lily Valty użyczyła „rzeźbiarskie” ciało, a twarz rzeźby należała do Eleny de Cardenas Echarte. Postać stoi spokojnie, z włócznią i tarczą w czapce frygijskiej, jakby była gotowa do walki. Z przodu rzeźby są trzy wiosłowe łodzie, z wiosłami na bokach. Trzy znaki zodiaku (Skorpion, Koziorożec i Panna) można zobaczyć na kilu,

06011vale ich znaczenie w posągu wciąż nie jest znane. Na rzeźbie znajdują się dwie postacie pół człowieka, pół ryby. Jedna z nich jest rodzaju męskiego, którą według legendy jest rzeźbiarz, drugą jest kobieta, która jest jeszcze niezidentyfikowana. Pomnik w środku był pusty. Jakiś czas temu, prawdopodobnie w 1980 roku – został wypełniony betonem przez otwór wykonany w tylnej części, bo mówiło się, że posąg był pochylony do przodu i czeka go upadek. Najwyraźniej, był to fałszywy alarm, a po związaniu betonu na określonym poziomie, napełnianie przerwano i otwór zamknięto.

El_Capitolio W jego wnętrzu posąg ma potężne napinacze utrzymujące pion i podziemny tunel, który zaczyna się w pobliskim pokoju i zapewnia dostęp do tego obszaru. Niedawno, posąg poddany został konserwacji i odzyskał swój charakterystyczny blask i wspaniałość, choć prawdą jest, że przez ten czas stracił prawie całe 22 karatowe złoto z trzech okładzin, które przykrywały rzeźbę. W centrum holu głównego, w podłodze osadzony jest diament, od roku 1973 replika 25 karatowego (5g) diamentu. Diament ten wyznacza Kilometr Zero dla dróg i autostrad na Kubie. Oryginalny diament, mówi się, że należał do cara Rosji Mikołaja II i zostały kupiony przez rząd kubański

800px-Diamond_Capitolio od tureckiego jubilera w Paryżu. Z diamentem wiąże się tajemnicza historia. W dniu 25 marca 1946 został on skradziony, mimo że był dobrze chroniony przez zabezpieczenia stalowe i szkło nietłukące, a w dniu 2 czerwca 1946 roku, w tajemniczy sposób się odnalazł w szufladzie biurka prezydenta Kuby, Ramóna Grau San Martina. Nigdy nie wyjaśniono, kto go ukradł, choć popularna  plotka  przypisuje  ten  fakt   porucznikowi  specjalnej  policji  zatrudnionemu  w

SONY DSC Ministerstwie Edukacji o  nazwisku Abelardo Fernández González. W 1973 roku dyktator Fidel Castro nakazał usunięcie oryginalnego diamentu i zastąpienie go repliką. Miejsce jego przechowywania nie jest znane, mówi się, że znajduje się w skarbcu Banku Centralnego Kuby lub w prywatnej kolekcji Fidela Castro, albo został sprzedany po cichu, prywatnemu kolekcjonerowi. Kopuła Kapitolu, której konstrukcja stalowa została wyprodukowana w Stanach Zjednoczonych

800px-El_Capitolio_de_La_Habana i przywieziona na Kubę, została obudowana kamieniem. Kopuła została umieszczona w przedniej części budynku, w celu umożliwienia umieszczenia dużych pomieszczeń z tyłu Kapitolu. Kopuła ma 91,73 m (300 stóp) wysokości i stanowiła najwyższy punkt w Hawanie, do roku 1950, kiedy to wybudowano pomnik Jose Marti. Pod kopułą powstała duża rotunda oraz po lewej i prawej stronie Sala Zaginionych Kroków (Salon de Pasos Perdidos), z beczkowatym sklepieniem,

3559036856_d14e626f67_znazwana od jego właściwości akustycznych. Te sale, z  podłogami wyłożonymi marmurowymi mozaikami, na których stoją złocone mosiężne lampy, ozdobione są łukowatymi stropami, zielonymi marmurowymi kolumnami, francuskimi drzwiami, które otwierają się na balkon z widokiem na dziedziniec poniżej. Hol z obu kierunkach prowadzi do dwóch półkolistych  pomieszczeń,

800px-Capitol_court w których wcześniej miały siedziby: Senat i Izba Reprezentantów. Pomieszczenie Senatu przez ścianę z drzwiami łączyło się z siedzibą Prezydenta. W środku budynku są dwa tarasy, które zapewniają oświetlenie i wentylację dla biur na piętrach. Patio północne oferuje  kolejną rzeźbę:

800px-Capitol_libraryZbuntowany Anioł (El Ángel Rebelde) zdjęcie poniżej, która została przekazana do budynku, już po inauguracji.  Wokół  Kapitolu  założone  są  ogrody  autorstwa  francuskiego  architekta

06280v krajobrazu i projektanta Jean-Clauda Nicolasa Forestiera. Wzorowane na prostych europejskich ogrodach składają się z trawników i układu ścieżek, kubańskim akcentem są cztery grupy królewskich palm.

The_Senate_EL_Capitolio_HavanaW Kapitolu imponuje różnorodność i bogactwo materiałów użytych do dekoracji budynku, m.in. 58 odmian  krajowego  i  zagranicznego  marmuru  wykorzystanego  w  podłogach  i  rzeźbionych panelach, rzeźbiarskie zdobienia wykonanych z brązu drzwi i okien, lampareríe, 06411vkinkiety, żyrandole, malowidła ścienne, które zdobią sklepienia, dekoracje i wyśmienicie wykonanie kształtki sufitów i ścian wykonane z gipsu i stiuku. Na uwagę zasługują także cenne gatunki drzew użyte do dekoracji, szczególnie mahoń, wykorzystany do produkcji drzwi, okien, podium, półek i w innych pracach rzeźbiarskich i ciesielskich.

Elementy dekoracyjne i atmosfera przestrzeni Kapitolu są uzupełniane różnymi rozwiązaniami architektonicznymi w budynku. Elementy składowe mebli, lampareríe oraz między innymi sprzęty z drewna, mają swoje własne projekty i monogramy dla danego pomieszczenia. Prestiżowa Waring & Gilow Ltd. z siedzibą w Londynie, która specjalizowała się w produkcji dekoracji i ozdób wewnętrznych jak i zewnętrznych, była odpowiedzialna za uruchomienie całego projektu dekoracji i wyposażenia Kapitolu. Różnym firmą zostały zlecone do projektowania i produkcji elementy, takie jak sprzęt z brązu w Yale & Towne Mfg. Co z Stanford, Connecticut, Societe bague i Saunier Anonime FRISQUET z Paryża (lamparera); Fratelli Remuzzi z Włoch i Grasyma z Niemiec wykonywały wszystkie pracew marmurze bazalcie, porfirze, granicie i onyksie. Prace kowalskie, jak poręcze, balustrady, schody spiralne i ogrodowe latarnie zostały wykonane przez pana Ucelay Guabeca, którego zakład znajdował się w Luyanó. Oprócz tego w budynku, wyróżnia się duża ilość artystycznych detali rzeźbiarskich stanowiących panele czy rzeźby w kamieniu i marmurze, które są włączone do elewacji budynku i do kilku pomieszczeń wewnętrznych. Prace te były wykonane przezznanych kubańskich rzeźbiarzy, wśród których są Juan Jose Sicre, Alberto Sabas i Esteban Betancourt, jak rzeźbiarzy zagranicznych, jak między innymi: Drouker, Remuzzi, Casaubon, Fidele, Lozano i Struyf. Także monumentalne bramy, sceny, trybuny, podium i stoły zawierały rzeźbienia, wykonane przez tych artystów. Na uwagę zasługuje także obecność fresków i malowideł, które zdobią wiele konkretnych miejsc w Kapitolu, są to dzieła takich mistrzów, jak między innymi: Leopoldo Romañach, Armando Menocal, Enrique Garcia Cabrera i Manuel Vega. Zasłony, firanki, świetliki i witraże, rzeźby z marmuru i brązu, popiersia były elementami całości, dopasowanymi ze smakiem do całości dekoracji.

kapitolZ biegiem lat, ogrody stały się elementem najbardziej zniszczonym w infrastrukturze Kapitolu, zarówno przez czynniki klimatyczne i ze względu na niski poziom inwestycji publicznych w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Struktura architektoniczna Kapitolu w związku silną i wytrzymałą konstrukcją i dobrym wykonaniem, utrzymała się w dobrym stanie. W ostatnich latach odbywały się różne działania konserwatorskie mające na celu zachowanie pierwotnego wyglądu budynku, w celu jego wykorzystania do celów turystycznych i wystawienniczo-kulturalnych. Są tutaj często organizowane spotkania, wystawy, uroczyste wydarzenia i działania związane z rozpowszechnianiem historycznego i architektonicznego dziedzictwa budynku.

7665247-vista-del-edificio-en-cuba-en-noviembre-de-2009-del-capitolio-de-la-habanaPowstanie Kapitolu w Hawanie wiązało się z jednej strony z potrzebą stworzenia właściwych i reprezentacyjnych pomieszczeń dla kubańskiego parlamentu i urzędu prezydenta, ale z drugiej strony było wypełnieniem urojonych ambicji prezydenta Gerardo Machado, który w dobie światowego kryzysu, który nie ominął także Kuby, chciał stworzyć jedną z najwspanialszych budowli XX wieku. W głowie Machado, Kapitol miał być trampoliną do uzyskania elekcji w następnej kadencji i miał być miejscem, swoistą monumentalna ramką, w której odbędzie się najwspanialsza ze wszystkich dotąd: VI Konferencja Panamerykańska (16 stycznia – 20 lutego 1928 – Hawana). Budowa Kapitolu miała miejsce w okresie wielkiego światowego kryzysu gospodarczego, który spotęgował się w następnych latach, nazwany na Kubie katastrofą z 1929 roku. Rząd Gerardo Machado został oskarżany o to, że nie brał pod uwagę rzeczywistości społecznej, szczególnie biedy, w jakiej znalazła się Kuba, wydając miliony dolarów na monumentalne fanaberie. Dzisiaj jednak nikt o tym nie pamięta, zwiedzając Kapitol, jedną z najwspanialszych budowli XX wieku.

Kapitol otwarty jest: pon.-sob. , w godz. 9.00-19.00, niedz., w godz. 9.00-15.00, wejście 3,00 CUC, 2,00 CUC za fotografowanie.

Trochę danych technicznych:
Projekt architektoniczny budynku: firma: Cabarrocas Govantes oraz architekt José M. Bens Arrate.  Dyrektor artystyczny projektu odpowiedzialny za dokumentacje i szczegóły projektu: Raul Otero.  Inżynier ds. realizacji projektu i budżetu: Eugenio Raynieri. Osoby odpowiedzialne na elementy zewnętrzne i architekturę krajobrazu; Jean -Claude Nicolas Forestier, Louis Heitzler i Théodore Leveau.   Wykonawca: Purdy and Henderson Company (USA).
Materiały budowlane użyte do budowy Kapitolu: 5 milionów cegieł, 38.000 metrów sześciennych piasku, 40.000 metrów sześciennych skał, 150.000 worków cementu, 3.500 ton stali konstrukcyjnej, 2.000 ton kratownic.
Cały obiekt zajmuje powierzchnię 43.418 m. kw., z czego 13.484 przypada na nieruchomości, 26.391 m² na ogrody i parki, resztę, 3543 m. kw. stanowią ulice i otoczenie. Całkowita długość konstrukcji: 207,44 m, monumentalne schody ze 55 stopniami, przerywanymi trzema podestami, mają prawie 36 m szerokości i 28 m długości.

 zdjęcia wikipedia oraz własne.